world.py:
""" A module for playing with the world. """
def destroy():
"""Destroys the world."""
print "The world was destroyed!"
def save(kind):
"""Saves a kind."""
print "All the", kind, "were saved."
Искаме да ползваме горните функции в много програми, а не искаме да копираме кода във всяка от тях.
women.py:
import world
world.save('women')
world.destroy()
animals.py:import world
world.save('animals')
world.destroy()
Работи без проблеми ако трите файла са в една директория.
Чрез модули можем да използваме един и същи код много пъти (code reuse).
.
(точка)world.destroy()
destroy
е функция и е атрибут на обекта world
, който пък е модул>>> world
<module 'world' from '/home/nb/py/world.py'>
>>>world.destroy
<function destroy at 0x00CA46F0>
dir
можем да видим всички атрибути на обект:>>> dir(world)
['__builtins__', '__doc__', '__file__', '__name__', 'destroy', 'save']
>>> world.__doc__
' A module for playing with the world. '
>>> world.__name__
'world'
import world
def savePoohs():
world.save('Poohs')
insane = True
print dir()
[<системни атрибути> 'world', 'savePoohs', 'insane']
import pooh
import piglet
def breakfast():
print "Is it already eleven?"
pooh.breakfast()
piglet.breakfast()
breakfast()
Ако използваме модули няма нужда да се притесняваме, че в няколко програми сме използвали едни и същи имена.
answer = 42
answer
трябва да се търси по стандартния начин (в разните обхвати)pooh.naivete = 42
naivete
не трябва да се търси в стандартните обхвати, а трябва да се търси в списъка с атрибути на обекта зад името pooh
universe.milkyway.earth.europe.bg.beautify()
bottles = 1
def addBottle():
global bottles
bottles += 1
import mod
bottles = 5
mod.addBottle()
print bottles, mod.bottles
import
Чрез вградената фунцкия import
ни дава възможност да ползваме код от външни файлове.
Ето какво се случва, ако изпълним import mod
:
mod
се присвоява обекта на изпълнения модулimport mod
Търси се в:
PYTHONPATH
.pth
файловеВсички по реда на претърсване: списъка sys.path
import
само да дефинираме фукнциите сиdef eat(what):
print what, "was eaten."
if __name__ == '__main__':
eat('The world as we know it')
$ python eater.py
The world as we know it was eaten.
>>> import eater
Представете си, че имаме две отделни системи, в които има модул на име game
system1/ game.py <други модули> system2/ game.py <други модули>
Сега напишете система, която използва модулите game
и от двете други:
import game
game.play()
Тук вече имаме малък проблем.
Би било много удобно ако можехме да разделим двата модула game
в отделни пакети:
import system1.game
import system2.game
system1.game.play()
system2.game.play()
Това е възможно при няколко условия:
__init__.py
При import на по-сложно име се извършва следното:
__init__.py
в неяС пакети от модули можем с едни замах да import-нем много модули:
forest/pooh.py:
name = 'Pooh'
forest/piglet.py:
name = 'Piglet'
forest/__init__.py:
import pooh
import piglet
user.py:
import forest
print forest.pooh.name
print forest.piglet.name
import mod
— намира се модула и обектът му се присвоява на името mod
sys = '/usr/src/sys'
import os
def listByExt(path, ext):
return [d for d in os.listdir(path) if d.endswith('.'+ext)]
# искаме да отпечатаме sys.path
import sys
print sys.path
# сега да видим всички питонски файлове в /usr/src/sys
print listByExt(sys, 'py')
# опс:
TypeError: coercing to Unicode: need string or buffer, module found
import sys as sysmod
print sysmod.path
Почти същото е като:
import sys
sysmod = sys
del sys
sysmod.path
само че ще загубим старата стойност на sys
Понякога е досадно да извикваме всеки път цялото име на накой обект, като universe.milkyway.earth.europe.bg.beautify()
from universe.milkyway.earth.europe.bg import beautify
beautify()
Или даже:
from universe.milkyway.earth.europe.bg import beautify as b
b()
Хубаво ли ви е така:
from mod import a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l
И на мен. Затова Python ни позволява да внесем в нашия модул всички имена от някой друг: from mod import *
_име
не се внасят__име__
не се внасятmod
има списък с име __all__
, то се внасят само имената съдържащи се в него__builtin__
, който съдържа всички вградени функции и други имена:
import __builtin__
__builtin__.dir = abs
print dir(-3)
>>> import world
>>> world.save('babas')
All the babas were saved.
>>> world.save = 5
>>> import world
>>> world.save
5
За презареждане трябва да се ползва reload()
:
>>> world.save
5
>>> reload(world)
>>> world.save
<function save at 0x015001F0>